Test opon letnich – 2024
Tygodnik Motor przeprowadził test 9 opon letnich w rozmiarze 225/50 R17. Test obejmował próby na mokrej nawierzchni (droga hamowania ze 100 km/h, aquaplaning poprzeczny i wzdłużny, jazda po okręgu i jazda sportowa na czas) oraz na suchej nawierzchni (droga hamowania ze 100 km/h, jazda sportowa na czas, właściwości jezdne, hałas zewnętrzny przy 50 km/h i opory toczenia).
Poniżej wyniki końcowe testu, wg zajętego miejsca:
1. Continental PremiumContact 7 – opona wygrywa test dzięki dobremu zbilansowaniu i doskonałym właściwościom jezdnym w różnych warunkach. Jej zaletami jest krótka droga hamowania na mokro i wysoka precyzja prowadzenia na suchym i mokrym torze. Continental ma niski współczynnik oporów toczenia. Ustępuje rywalom tylko w próbie głośności zewnętrznej.
2. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – to zrównoważona opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Opona ma krótkie drogi hamowania oraz wysoki poziom przyczepności bocznej na mokrym asfalcie. Jest cicha i pewnie się prowadzi na szybkich zakrętach. Oferuje przeciętny poziom komfortu.
2. Michelin Pilot Sport 5 – opona plasuje się ex aequo z Goodyearem na drugim stopniu podium. Ustępuje mu nieco na mokrym asfalcie, za to wyprzedza go w próbach na suchym. Michelin ma krótka drogę hamowania oraz wysoką precyzję prowadzenia na sucho i mokro. Opona jest też odporna na zjawisko aquaplaningu. Wadą Michelina jest wysoka cena.
4. Falken Azenis FK520 – opona traci do zajmujących drugie miejsce produktów segmentu premium nieco ponad 4 punkty. Choć nie wygrywa żadnej konkurencji, to dzięki wyrównanej charakterystyce i dobrym wynikom w poszczególnych próbach uzyskuje wysoką notę końcową. Falken jest dobrze zbilansowaną oponą dostępną w przystępnej cenie.
5. Bridgestone Turanza 6 – opona nie zachwyca wynikiem końcowym. Przegrywa z Falkenem zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jednak nie znaczy to, że nowość firmy Bridgestone jest złą oponą. Produkt zapewnia wymagane bezpieczeństwo. Bridgestone uzyskuje najwyższą notę w próbie komfortu mechanicznego, jest cichy i ma niskie opory toczenia.
6. Nexen N’Fera Sport – to typowy przykład dobrej opony segmentu środkowego. W większości prób testowych klasyfikowana jest ona w okolicy połowy stawki. Oznacza to, że ma stabilne parametry na przeciętnym poziomie, ale w żadnych warunkach nie zaskakuje kierowcy. Nexen wygrywa próbę hałasu emitowanego na zewnątrz przejeżdżającego auta.
7. Dębica Presto UHP2 – opona zasługuje na brawa. Pochodzi z segmentu budżetowego a uzyskuje wynik końcowy o niecałe 2 punkty gorszy od rezultatu Bridgestone’a. Polska opona zwycięża próbę aquaplaningu poprzecznego. Ma też wysoką odporność na aquaplaning wzdłużny i jest szybka na suchym torze. Ma słaby wynik w próbie hamowania na mokrej nawierzchni. Jej zaletą jest niewygórowana cena zakupu.
8. Nankang NS-20 – opona przegrywa z Dębicą o ponad 4 punkty. Na mokrej nawierzchni, dzięki zwycięstwu w próbie aquaplaningu wzdłużnego, reprezentuje zbliżony poziom, a traci na suchym asfalcie. Wprawdzie zdobywa maksymalną liczbę punktów w konkurencji komfortu mechanicznego i akustycznego, ale zajmuje ostatnią lokatę w próbie oporów toczenia.
9. Imperial Ecosport 2 – opona nie zachwyca osiągami. We wszystkich konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie zamyka tabelę wyników. Jego droga hamowania na mokro jest na granicy akceptowalności. Na sucho radzi sobie niewiele lepiej wygrywając jedynie z Nankangiem. Ma wysokie opory toczenia. Zaletą Imperiala jest atrakcyjna cena zakupu.
Podsumowanie
Tegoroczny test z wysoką notą końcową zwycięża Continental. Na drugim miejscu z nieco słabszym wynikiem plasują się ex aequo Goodyear i Michelin. Obie opony – podobnie jak zwycięzca – zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Trzeci rezultat punktowy zdobywa Falken, który ma dodatkowo atrakcyjną cenę. Piąta lokata Bridgestone’a nieco rozczarowuje. Pozytywnie zaskakują za to noty Nexena i Dębicy. Polska opona traci tylko niecałe 2 punkty do nowości firmy Bridgestone.
- źródło: Motor