autor: Bogdan61 » 21 listopada 2023, 21:57
Test opon zimowych 2023
Tygodnik Motor przeprowadził test 9 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16.
Opony testowano;
> na ośnieżonej nawierzchni: droga hamowania z 50 km/h, trakcja (siła napędowa) i jazda po torze na czas,
> jazda po mokrej nawierzchni: jazda po torze na czas, droga hamowania ze 100 km/h, jazda po mokrym okręgu, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny,
> jazda po suchej nawierzchni: droga hamowania ze 100 km/h, właściwości jezdne, głośność zewnętrzna przy 50 km/h, opory toczenia i jazda po torze na czas.
Poniżej klasyfikacja końcowa opon wg zajętego miejsca w teście:
1. Continental WinterContact TS 870 – opona zdobywa komplet punków na śniegu, wygrywa rywalizację na mokro i uzyskuje bardzo dobrą notę na suchym asfalcie. To propozycja dla najbardziej wymagających kierowców. Niemiecka opona ma przy tym niskie opory toczenia.
2. Hankook Winter i’cept RS3 W462 – opona zajmuje wysoką lokatę dzięki właściwemu zbilansowaniu. We wszystkich konkurencjach wypada dobrze i nie zawodzi w żadnych warunkach. Ma bardzo dobre właściwości na mokrym asfalcie. Zaletą Hankooka jest atrakcyjny stosunek jakości do ceny.
3. Michelin Alpin 6 – to stabilna opona zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Ma wysoką precyzję prowadzenia i jest przewidywalna na granicy poślizgu. Wadą michelina jest cena – to najdroższy produkt w zestawieniu.
4. Falken Eurowinter HS02 – opona zajmując czwartą lokatę, odnosi niewątpliwy sukces. Opona wypada przeciętnie na śniegu, ale nadrabia sporo punktów na mokro i sucho. W tych warunkach dobrze się prowadzi, jest cicha i zapewnia wysoki poziom komfortu. Ma atrakcyjną cenę.
5. Pirelli Cinturato Winter 2 – opona ma bardzo dobre parametry na śniegu i w tych warunkach zdobywa dużo punktów. Nieźle radzi sobie też na mokrej nawierzchni, a najsłabiej wypada na sucho. Jest dobrze zbilansowana i nie zaskakuje kierowcy w żadnych warunkach.
6. Goodyear UltraGrip 9+ - opona to schodzący z rynku model. Bardzo dobrze radzi sobie na śniegu i na mokrym asfalcie, a najwięcej punktów traci na sucho. Pomimo to Goodyear zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest najbardziej energooszczędną oponą w zestawieniu.
7. Kumho WinterCraft WP52 – opona jest kiepsko zbilansowanym produktem. Bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni, a kiepsko wypada na mokro. Do tego słabo radzi sobie na śniegu. Jest przy tym najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Ma też wysokie opory toczenia.
8. Dębica Frigo HP2 – Dębica od wielu lat przyzwyczaiła nas do dobrych warunków na śniegu. Podobnie było i w tym roku. Na mokrym i suchym asfalcie polska opona zajmuje końcowe miejsca, ale jej parametry są stabilne i jest bezpieczna. Opona ma atrakcyjną cenę i niskie opory toczenia.
9. Imperial Snowdragon UHP – opona na śniegu i suchym asfalcie radzi sobie przeciętnie, zapewniając wymagany poziom bezpieczeństwa. Za to na mokrej drodze może stwarzać zagrożenie. Chińska opona jest najtańszym produktem w zestawieniu. Jej wadą jest najwyższy w zestawieniu współczynnik oporów toczenia.
Podsumowanie
Tegoroczny test z doskonałym wynikiem punktowym wygrywa Continental. Pozytywnym zaskoczeniem jest drugie miejsce Hankooka – brawa dla koreańskiego producenta. Trzecią lokatą Michelin potwierdza wysoką jakość swoich produktów. Tuż za podium kolejna niespodzianka – Falken wyprzedza Pirelli. Schodzący z rynku Goodyear z dobrym wynikiem zajmuje szóste miejsce, a za nim test kończą Kumho i Dębica. Ostatni w teście Imperial nie zachwyca osiągami.
- źródło: Motor