Test opon całorocznych 2023/2024

Test opon całorocznych 2023/2024

Postautor: Bogdan61 » 19 października 2023, 11:44

Test opon całorocznych na sezon 2023/2024

Serwis internetowy Tire Reviews, zajmujący się wnikliwym badaniem opon, przeprowadził przed sezonem zimowym test ogumienia całorocznego. Zwycięzca was pewnie nie zaskoczy. A jak wypadła reszta?
Test opon całorocznych przeprowadzany co rok przez Tire Reviews polega na wnikliwym badaniu ogumienia w trzech różnych warunkach drogowych (sucho, mokro, śnieg) oraz na subiektywnej ocenie zachowania na drodze. Autem testowym był VW Golf. W tegorocznym pojedynku udział wzięły opony w rozmiarze 195/65 R15 z indeksami 91H, 95T i 95V:
> Falken EUROALL SEASON AS210,
> Firestone MultiSeason Gen 02,
> Goodyear Vector 4Seasons Gen 3,
> Hankook Kinergy 4S2,
> Kleber Quadraxer 3,
> Leao iGreen AllSeason,
> Michelin CrossClimate 2,
> Uniroyal AllSeasonExpert 2,
> Vredestein Quatrac,
> Toyo Celsius AS2.
Tire Reviews nie wybiera jednej klasy ogumienia, lecz bada popularne produkty z różnych półek cenowych nie zapominając o klasie niskobudżetowej, którą w tym roku reprezentuje marka Leao.
Zachowanie na śniegu
Zawsze w testach opon całorocznych najwięcej emocji budzi zachowanie opon na ośnieżonej nawierzchni. Nie ma wątpliwości co do tego, że opony zimowe sprawdzają się w takich warunkach najlepiej, ale jak bardzo całoroczna czołówka odstaje od referencyjnej opony zimowej?
Zwycięzcą w próbie snow handling, czyli prowadzenie po ośnieżonej drodze badane czasem przejazdu okrążenia testowego, była opona Kleber Quadraxer 3 z czasem 84,22 s. Referencyjna opona zimowa uzyskała czas 82,38 s. Drugie miejsce przypadło oponie Michelin CrossClimate 2 z niemal identycznym czasem, a trzecie Firestone MultiSeason Gen 02 z nieznacznie gorszym. Najgorzej zachowywała się opona firmy Leao z czasem 89,05 s.
Najlepszą trakcję na śniegu zapewniają opony firm Michelin, Firestone, Kleber, Goodyear i Verdestein w tej właśnie kolejności. Najgorzej sobie radziły i zdecydowanie odstawały od konkurencji opony firmy Toyo.
W kategorii hamowania na śniegu najlepiej radziły sobie opony Michelin, Firestone i dalej cała reszta z podobnymi wynikami, lecz odstającymi od dwóch czołowych. Wynik opony Michelin wynoszący 18,21 m nieznacznie różni się od wyniku opony zimowej 17,57 m. To mniejsza różnica niż pomiędzy oponami Michelin, a trzecimi w tej próbie Kleber Quadraxer 3 z wynikiem 19,05 m. Najgorzej hamowały opony Toyo.
Zdaniem testujących najlepszymi oponami całorocznymi na śnieg są Michelin CrossClimate 2 oraz Kleber Quadraxer 3. Trzecie i czwarte miejsce zajęły opony Firestone MultiSeason Gen 02, Goodyear Vector 4Seasons Gen 3.
Zachowanie na mokrej nawierzchni
Najlepsze w zachowaniu na mokrej nawierzchni okazały się opony Goodyeara, które pokonały na torze konkurencję, ale też opony zimowe i letnie z wynikiem 57,97 s (letnia 61,60 s i zimowa 58,76 s). Pozostali konkurenci zostali pokonani przez opony zimowe. Od całej stawki bardzo odstawała opona Leao z wynikiem poniżej przyzwoitości (65,15 s).
Opony Goodyear świetnie poradziły sobie również podczas hamowania na mokrej nawierzchni (30,09 m), ale nie tak dobrze jak hankooki (29,56 m). Oczywiście żadna z opon całorocznych nie miała szans z oponami letnimi, które zatrzymały pojazd po 28,61 m. Niektóre nie miały nawet takiego wyniku jak opona zimowa, z którą przegrały produkty Uniroyal, Verdestein, Toyo i Leao, które znów wypadły poniżej granicy bezpieczeństwa z wynikiem ponad 38 m.
Opony całoroczne pokazały klasę w kategorii, w której są nie do pokonania, czyli aquaplaningu na wprost. Dzięki głębokim i obszernym rowkom bieżnika przypominającego dawne opony letnie oraz zimowej (miększej) mieszance, pokonują bez problemu zarówno opony zimowe, jak i letnie.
Najlepsza okazała się opona Uniroyal, ale niewiele gorzej poradziła sobie Michelin. Nieco słabsze były Kleber i Leao. Tania opona czasami wypada dobrze w jednej próbie, co jest właśnie cechą typową dla niedopracowanych produktów niskobudżetowych. Również Goodyear był lepszy w tej kategorii od opon zimowych. Pozostali konkurenci przegrali z zimówkami, ale nie z letnimi.
Zdaniem testującego na mokrej nawierzchni najlepiej sprawdzają się opony firm Goodyear i Hankook.
Zachowanie na suchej nawierzchni
Czołówka w kategorii opon na suchą nawierzchnię to opony Goodyeara, Michelina i Hankooka. Ciekawostką może być to, że opony Hankook i Goodyear poradziły sobie lepiej na suchym torze od opon letnich. Co jest wyjątkowe w klasie opon całorocznych.
Jak widać, producenci przy projektowaniu nowych modeli całorocznych obrali ten sam kierunek co Michelin, który kilka lat temu był jedyną oponą reklamowaną jako letnia z homologacją zimową, ponieważ ma cechy konstrukcyjne typowe dla opon letnich. Dzięki temu wygrywał wiele testów, których tylko część przebiega na śniegu.
Właśnie dlatego, że CrossClimate 2 ma cechy opon letnich, okazały się one najlepsze podczas hamowania na suchej nawierzchni, tracąc do letniej opony referencyjnej 1,06 m. Poza oponami Klebera, pozostałe miały w tej próbie większy dystans do michelinów niż ta opona do letniej.
Fatalnie w próbie hamowania wypadły opony Uniroyal z wynikiem 45,92 m, czyli znacznie gorszym od opon zimowych (44,47 m), z którymi jako jedyne przegrały. Również na torze były najwolniejsze. Nie ma tu jednak wielkiego zaskoczenia, skoro opony Uniroyal tak dobrze poradziły sobie w próbie aquaplaningu. Pod warunkiem, że rozumiecie na czym polega to zjawisko i jakie opony radzą sobie najlepiej. Wyjaśnia to tekst poniżej.

Wyniki końcowe wg zajętego miejsca w teście:
1. Michelin CrossClimate 2
2. Goodyear Vector 4Seasons Gen 3
3. Hankook Kinergy 4S2
4. Kleber Quadraxer 3
5. Vredestein Quatrac
6. Firestone MultiSeason Gen 02,
7. Falken EUROALL SEASON AS210,
8. Uniroyal AllSeasonExpert 2,
9. Toyo Celsius AS2,
10. Leao iGreen AllSeason.

Podsumowanie:
Zwycięską oponą w całym teście, czyli we wszystkich kategoriach jest Michelin CrossClimate 2, który najlepiej hamuje na suchej i ośnieżonej nawierzchni, zachowuje się stabilnie w każdych warunkach, a także oferuje niskie opory toczenia i dobry poziom komfortu.
Drugie miejsce zajęła opona Goodyear Vector 4Seasons Gen 3. Seria Vector przed pojawieniem się serii CrossClimate Michelina była niekwestionowanym królem opon całorocznych. Warto jednak zauważyć, że wciąż znajduje się w ścisłej czołówce. Zapewnia lepsze właściwości na mokrej nawierzchni i dobre na suchej oraz na śniegu, a także najlepszy poziom komfortu.
Trzecie miejsce należy do opon Hankook Kinergy 4S2, które okazały się rewelacyjne na suchej nawierzchni i zapewniają najkrótszą drogę hamowania na mokrej, choć tylko przeciętnie zachowują się na śniegu. Marka Hankook należy do absolutnie ścisłej czołówki wszystkich rodzajów opon do samochodów osobowych, choć nadal jest pozycjonowana jako średnia półka.
Czwarte miejsce zdobyły opony Kleber Quadraxer 3. Warto zwrócić uwagę, że ta generacja opon całorocznych Kleber wygląda bardzo podobnie do opon Michelin CrossClimate. Obie firmy należą do jednego koncernu i Kleber jako tańsza marka przejmuje technologię Michelina.
Piąte miejsce zajęły opony Vredestein Quatrac, któe pozytywnie oceniono przede wszystkim na suchej drodze, ale też dobrze na mokrej i ośnieżonej. Choć w żadnej kategorii nie okazała się numerem jeden, to na tyle dobrze trzymała się czołówki, że swoją pozycję wyrobiła sobie po prostu dobrą średnią.

- źródło: Serwis Tire Reviews
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Test opon całorocznych 2023/2024

Postautor: Bogdan61 » 05 listopada 2023, 18:48

Test opon całorocznych 2023-2024


Tygodnik Motor przeprowadził test 9 opon wielosezonowych klasy średniej i budżetowej w rozmiarze 225/45 R17.
Testy przeprowadzono;
> na śniegu: hamowanie, trakcja bez ASR, przyśpieszanie do 20 km/h z ASR i jazda na czas,
> na mokrym: hamowanie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, jazda po okręgu i jazda na czas,
> na suchym: hamowanie, jazda na czas, właściwości jezdne, hałas przy 50 km/h i opory toczenia.

Klasyfikacja końcowa testu, wg zajętego miejsca:

1. BF Goodrich Advantage All-Season – BF Goodrich Advantage All-Season to przykład dobrze zbilansowanej opony wielosezonowej. We wszystkich konkurencjach testowych zajmuje wysokie lokaty. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na różnych rodzajach nawierzchni. Jej wadą jest wysoka cena.
2. Hankook Kinergy 4S2 H750 – to obecna od wielu lat na rynku opona o wyrównanej charakterystyce. Bardzo dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni, a w pozostałych warunkach zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest najcichszą oponą w zestawieniu.
3. Maxxis Premitra All-Season AP3 – zajmując trzecie miejsce, odnosi duży sukces. Opona jest bardzo dobra na mokrym i suchym asfalcie, ale przegrywa rywalizację na śniegu, gdzie radzi sobie kiepsko. Słabo też wypada w konkurencji oporów toczenia. Ma za to atrakcyjną cenę.
4. Falken Euroall Season AS210 – przegrywa wprawdzie z Maxxisem o niecały punkt, ale jest lepiej zbilansowanym produktem. Bardzo dobrze radzi sobie na mokrej nawierzchni, a w pozostałych warunkach nie zaskakuje kierowcy. Zajmuje ostatnią lokatę w konkurencji oporów toczenia.
5. Vredestein Quatrac Pro – opona ani nie zachwyca osiągami, ani nie wypada wyjątkowo źle w żadnej konkurencji. Dzięki temu odbierana jest przez kierowcę jako stabilny produkt, który nie zaskakuje w żadnej sytuacji. Opona jest bezpieczna, ale jej cena mogłaby być niższa.
6. Hankang Cross Seasons AW-6 – opona przegrywa z Vredesteinem zaledwie o 0,1 punktu. Opona dobrze radzi sobie na śniegu, a na suchym i mokrym asfalcie ma stabilne wyniki na przeciętnym poziomie. Nie zaskakuje kierowcy w żadnej sytuacji. Cena Nankanga nie jest atrakcyjna.
7. Fulda Multicontrol – opona nieco zawodzi odległą lokatą. Wprawdzie wygrywa wszystkie konkurencje rozgrywane na śniegu i w tych warunkach zdobywa komplet punktów, jednak na pozostałych nawierzchniach radzi sobie kiepsko i ma niestabilne wyniki.
8. Dębica Navigator 3 – to niedroga opona zapewniająca wymagany poziom bezpieczeństwa. Nieźle radzi sobie na śniegu, a na mokro ma przeciętne właściwości. Jej osiągi pomiędzy konkurencjami są wyrównane, przez co nie zaskakuje kierowcy. Ma najniższe opory toczenia.
9. Goodride All Season Elite Z-401 – opona przegrywa rywalizację z Dębicą o 0,4 punktu. Zdobywa więcej punktów jedynie na mokrej nawierzchni, a na śniegu i suchym asfalcie traci do Dębicy. Pomimo kiepskich właściwości nie można powiedzieć, by opona Goodride była niebezpieczna. Jest najtańsza w zestawieniu.

Podsumowanie
Test z bardzo dobrym wynikiem zwycięża BF Goodrich, a na drugim miejscu plasuje się Hankook. Oba produkty są dobrze zbilansowane, czego nie można powiedzieć o zajmującą trzecią lokatę oponie Maxxis, która kiepsko radzi sobie na śniegu. Bardziej wyrównane parametry ma za to czwarty Falken. Z kolei kończąca test na siódmej pozycji Fulda na śniegu może rywalizować z oponami zimowymi, a ostatni w zestawieniu Goodride jest bezkonkurencyjny, jeżeli chodzi o cenę.

- źródło: Motor
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Test opon całorocznych 2023/2024

Postautor: Bogdan61 » 27 lutego 2024, 00:01

Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice


Wróć do Eksploatacja i utrzymanie pojazdu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron
x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x