Strefy czystego powietrza

kodeks drogowy - interpretacje, kolizje, zasady postępowania, oc, us, umowy itp.

Re: Strefy czystego powietrza

Postautor: Bogdan61 » 06 czerwca 2023, 10:53

Nowe nalepki na szybę mogą zniknąć, zanim się pojawiły. Rząd szykuje nowe przepisy

Zgodnie z obecnymi przepisami za brak odpowiedniej nalepki na przedniej szybie kierowca, który wjedzie do SCT, może otrzymać 500 zł mandatu. Teraz rząd zamierza zmienić przepisy. I nalepki mogą w ogóle zniknąć. Tego chcą samorządowcy.
Władze coraz większej liczby miast pracują nad powołaniem stref czystego transportu (SCT). Władze Krakowa i Warszawy już opublikowały przewidywane obostrzenia. W obydwu przypadkach opierają się one na rodzaju wykorzystywanego przez auto paliwa i spełnianej przez nie normy emisji Euro. Samorządowcy, którzy uprawnieni są do powoływania SCT, od dawna sygnalizują jednak, że przepisy o obowiązkowej nalepce uprawniającej do wjazdu na teren SCT są anachroniczne.
Ustawa o elektromobilności mówi, że pojazdom uprawnionym do wjazdu samorząd wydaje nalepkę na przednią szybę. Zadaniem lokalnych władz jest ich dystrybucja i kontrolowanie przestrzegania obostrzeń. W tym scenariuszu zadanie samorządowców jest kłopotliwe, bo po pierwsze, kierowcy spoza miasta, którzy planują przyjazd, musieliby starać się o nalepkę korespondencyjnie. To mało wydajna droga. Po drugie, samo sprawdzanie uprawnień jedynie na podstawie naklejek byłoby uciążliwe, bo prowadzone manualnie.
Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, rząd planuje nad zmianami w przepisach o rejestracji pojazdów, ale także o nalepkach do SCT i uprawnieniach do dostępu do danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W myśl proponowanego rozwiązania to samorząd decydowałby, czy będzie wydawać nalepki do SCT, czy też ograniczy się do wpisu w CEP-ie i automatycznego sprawdzania, czy wjeżdżające do strefy pojazdy spełniają jej wymogi. Byłoby to możliwe dzięki udostępnieniu samorządom danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów do celów sprawowania kontroli nad SCT. Wygląda na to, iż rząd wreszcie zrozumiał, że sam stworzył problem z obowiązkowymi nalepkami. Samorządowcy zdawali sobie z niego sprawę o wiele wcześniej.
- Ustawa o elektromobilności nakłada na samorząd, który powołuje strefę czystego transportu, obowiązek wydawania naklejek, upoważniających do wjazdu. Lepszym rozwiązaniem byłoby jednak usunięcie tego zapisu i zastąpienie naklejki wpisem do bazy danych. Jeśli taka baza byłaby wspólna dla kilku-kilkunastu zainteresowanych miast, nie byłoby problemu z uzyskiwaniem dostępu do kolejnych stref czystego transportu, które zapewne pojawią się w Polsce. A kierowca po pojedynczej rejestracji nie musiałby robić już nic, by wjechać do takich stref spełniającym jej wymogi samochodem - powiedział w grudniu 2022 r. Autokult.pl Maciej Piotrkowski, specjalista ds PR Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Jeśli zmiany zostaną utrzymane w ostateczniej wersji nowelizacji, nowe przepisy miałyby wejść w życie 1 lipca 2024 r., czyli dokładnie w dniu, w którym życie ma zacząć krakowska strefa czystego transportu.

>>> https://autokult.pl/nowe-nalepki-na-szy ... rzJfAml2rc
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Strefy czystego powietrza

Postautor: Bogdan61 » 22 września 2023, 23:59

Sprawdź czy wjedziesz. Resort uzupełnia dane o samochodach

21 września w usłudze historiapojazdu.gov.pl pojawiły się dane dot. emisji spalin samochodów. Jest to o tyle ważne, że od tego zależy, czy autem można będzie wjechać do centrum miasta.
Kraków, Warszawa, ale i Wrocław oraz inne miasta wojewódzkie planują wprowadzenie Stref Czystego Transportu. To miejsca, gdzie wjechać będą mogły tylko pojazdy emitujące spaliny mieszczące się w określonej klasie Euro, czyli standardzie czystości. Zostały one wprowadzone w latach 90. XX wieku i każde nowe auto od tego czasu musi spełniać określone wymogi.
Samorządy, by sprawdzać szczelność takiej strefy, miały wydawać nalepki na szybę, ale pomysł upadł. Teraz kontrole będą odbywały się na podstawie tablic rejestracyjnych. Po zeskanowaniu od razu będzie wiadomo, czy auto spełnia daną normę. Warszawa przyjęła, że w pierwszym etapie wykluczone będą auta benzynowe starsze niż 27 lat (Euro 2) oraz diesle mające więcej niż 18 lat (Euro 4). Limity zaczną obowiązywać od 2024 roku.
Kierowcy sami mogą sprawdzić normę czystości spalin swojego pojazdu na stronie historiapojazdu.gov.pl – wystarczy wpisać numer VIN, datę pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny.
Oczywiście w przypadku tak dużej operacji mogło dojść do błędów. Zdarza się, że ten sam model, wyprodukowany na początku roku, może mieć inną normę czystości spalin, niż ten wyprodukowany np. w listopadzie. Resort wskazał, że w takim wypadku trzeba będzie się zgłosić do organu rejestrującego (np. wydziału komunikacji) z dokumentami potwierdzającymi inne dane techniczne.
Należy zwrócić uwagę, że choć samochody niespełniające norm czystości spalin należą już raczej do grupy klasyków, uzupełniona norma czystości spalin (a więc możliwość wjazdu do centrum miasta) może wpłynąć na ich cenę na rynku wtórnym.

>>> https://autokult.pl/sprawdz-czy-wjedzie ... xPGzsOFD0Q
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Strefy czystego powietrza

Postautor: Bogdan61 » 22 stycznia 2024, 11:17

Nowy mandat jeszcze w tym roku. Za brak naklejki zapłacisz nawet 500 zł

Strefy czystego transportu wkrótce staną się rzeczywistością. O ile kontrowersje wzbudzają zasady wjazdu do tych stref, na mandat narażą się także kierowcy, którzy mimo samochodu spełniającego wymóg zapomną o jednej rzeczy.
1 lipca 2024 r. strefa czystego transportu ma ruszyć w Warszawie. Podobny termin wprowadzenia ogłaszany był także w Krakowie, ale niewykluczone, że z uwagi na niedawny wyrok Sądu Administracyjnego data ulegnie przesunięciu. W ślad za wspomnianymi miejscami strefy mają wprowadzać także inne miasta.
Oznacza to, że już w tym roku kierowcy będą mogli otrzymać nowy rodzaj mandatu. Będzie on groził za wjazd pojazdem do strefy bez odpowiedniej naklejki określającej normę emisyjną naszego samochodu. Nawet jeśli będziemy dysponować autem spełniającym określane normy, a nie zadbamy o ten detal, narazimy się na karę.
Jej wysokość reguluje art. 96c Kodeksu wykroczeń mówiący o naruszeniu zakazu wjazdu do strefy czystego transportu:
"Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, podlega karze grzywny do 500 złotych." - art. 96c Kodeksu wykroczeń.
Na taryfę ulgową mogą liczyć jedynie kierowcy aut elektrycznych, wodorowych oraz na gaz ziemny, którzy będą całkowicie zwolnieni z obowiązku naklejania naklejki na szybie. Sama naklejka, której koszt wyniesie 5 zł, ma umożliwić policji oraz straży miejskiej kontrolę samochodów wjeżdżających do stref.
Niedawno gminy otrzymały także zielone światło na elektroniczną kontrolę strefy. Miałaby ona opierać się na systemie kamer pozwalających na sczytywanie tablic rejestracyjnych pojazdów poruszających się po strefie i sprawdzanie danych w bazie.
Oznacza to, że w niektórych miastach zakup naklejki nie będzie koniecznością. Wówczas warto jednak sprawdzić, czy w CEPiK-u widnieje prawidłowa norma emisji naszego auta.

>>> https://autokult.pl/nowy-mandat-jeszcze ... 398532768a
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Strefy czystego powietrza

Postautor: Bogdan61 » 30 kwietnia 2024, 23:25

Kierowcom się nie spodoba. Rząd przygotowuje zakaz dla starych aut

Rząd planuje wprowadzenie rewolucji w polskich miastach. Te z nich, w których jakość powietrza pozostawia wiele do życzenia, zostaną zmuszone do stworzenia strefy czystego transportu. Zmiany obejmą również komunikację publiczną.
Obowiązek zamiast możliwości
Rząd opublikował wstępne założenia nowelizacji Ustawy o elektromobilności. Nowe przepisy zwolnią mniejsze miasta z obowiązku zapewnienia częściowo bezemisyjnego transportu. Znacznie podniesiona będzie jednak poprzeczka dla większych miast. Dziś Ustawa o elektromobilności mówi, że "(…) na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu (…)". Ale z tym koniec.
W myśl założeń nowelizacji miasta, mające powyżej 100 tys. mieszkańców, w których stwierdzone zostanie przekroczenie norm dwutlenku azotu (NO2), będą musiały powołać strefę czystego transportu. Tlenki azotu w dużej mierze powstają w miastach za sprawą sektora transportu i mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie i długość życia ich mieszkańców.
Nowością będzie również zobowiązanie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska do tego, by niezwłocznie po stwierdzeniu przekroczenia normy emisji NO2 przekazywał informacje o tym fakcie samorządowi. Ma to zapewnić szybką reakcję władz lokanych, które nie będą mogły utrzymywać, że nic nie wiedziały o wykrytym przekroczeniu zawartości tlenków azotu w powietrzu.
Planowane zmiany są oczywiście związane z realizacją Krajowego Planu Odbudowy. Ściślej, jak czytam w założeniu nowelizacji, chodzi o "(…) Kamień milowy E1L - Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast".
W praktyce nowy przepis dotyczyłby następujących miast: Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Płock, Poznań, Radom, Ruda Śląska, Rybnik, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Tarnów, Toruń, Tychy, Wałbrzych, Warszawa, Włocławek, Wrocław, Zielona Góra.
Samorząd będzie miał wyjście awaryjne
Reakcje mieszkańców Krakowa i Warszawy na działania samorządów, zmierzające do powołania strefy czystego transportu, nie pozostawiają złudzeń – z pewnością nie ma co liczyć na zachwyt zwykłych ludzi. Zmiana nie będzie jednak musiała oznaczać rewolucji.
W założeniach nowelizacji nie wskazano, jak duża ma być powołana strefa czystego transportu. Może to więc doprowadzić do powstawania – jak było to w niektórych miastach Niemiec – stref obejmujących bardzo mały obszar. Na przykład jedną ulicę. To jednak nie koniec takich detali.
Każdy samorząd wciąż będzie miał też – jak obecnie – dowolność kształtowania zasad wjazdu do strefy. Będzie więc mógł określić, jakie spalinowe pojazdy będą mogły do niej wjeżdżać. Warunki, które zaproponował w warszawskiej strefie stołeczny samorząd nie są, przynajmniej początkowo, przesadnie dotkliwe. Łatwo jednak wyobrazić sobie, że w mniej zamożnych regionach kraju próg będzie jeszcze niżej.
Lokalne władze będą mogły też wprowadzić szereg wyłączeń. Na przykład zależnych od wieku, miejsca zamieszkania, daty ostatniej rejestracji pojazdu itd. W ten sposób strefa będzie mogła stać się łatwiejsza do zaakceptowania dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na zmianę samochodu na nowszy.
Zmiany w transporcie
W obecnym brzmieniu Ustawy o elektromobilności samorządy miast o ponad 50 tys. mieszkańców zobligowane są, by od 2028 r. zapewnić realizację przynajmniej 30 proc. usług komunikacji publicznej za pomocą autobusów zeroemisyjnych lub na biometan. Jak czytamy w projekcie opublikowanym w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, stopień przygotowań do realizacji tego wymogu jest tak niski, że założenia należy zmienić.
Według nowej koncepcji wymogi miałyby dotyczyć tylko miast zamieszkiwanych przez ponad 100 tys. osób. Jak stwierdza rząd, to właśnie tam wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza są największe. Ponadto właśnie w takich miastach używa się 80 proc. floty autobusów miejskich w skali kraju. W myśl nowej koncepcji w miastach o ponad 100 tys. mieszkańców możliwe byłoby nabywanie tylko autobusów zeroemisyjnych lub trolejbusów. Wymóg ten miałby dotyczyć również Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Zgodnie z planem Rada Ministrów ma przyjąć projekt nowelizacji w czwartym kwartale 2024 r.

>>> https://autokult.pl/zmiany-dla-miast-po ... 324711872a
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 9752
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice


Wróć do Sprawy ubezpieczeniowe i prawne

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x