Strona 1 z 1

Kadjar 2016 1.5 dci 115 km, szarpie, przerywa i kopci

Post: 03 października 2020, 20:28
autor: olik34
Cześć, samochód jak w tytule.
Wczoraj podczas jazdy na autostradzie ok 150km/h coś szarpnęło i kadjar zaczął kopcić i przerywać przez chwile. Siwy dym jakby turbina padła i cały olej by spaliło ale stan oleju jest ok. Sytuacja powtórzyła się pare razy przy różnych prędkościach. Dodatkowo przy zmianie biegów (automat) tak samo szarpie i dziwne odlgosy jakby z okolic skrzyni.
Odpala normalnie, silnik też chodzi normalnie, problem występuje tylko podczas jazdy.
Ktoś wie co może być albo jakies pomysły gdzie szukać?

Re: Kadjar 2016 1.5 dci 115 km, szarpie, przerywa i kopci

Post: 03 października 2020, 23:20
autor: Bogdan61
Silniki wysokoprężne - powody szarpania silnika:
> Nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. W silnikach o zapłonie samoczynnym warunkiem pracy jest odpowiednia kompresja. Wymagania odnośnie kompresji są tak wysokie, ze nawet drobne nieszczelności stanowią tu kłopot. W niektórych jednostkach z wtryskiem common rail za upływ ciśnienia odpowiadają nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Tu nie wystarczy jednak sama wymian podkładek, konieczne jest też wyrównanie gniazd w głowicy, co wykonuje się na silniku, odpowiednim frezem.
> Niedrożny filtr paliwa. Statystycznie najczęściej powodem szarpania w dieslu jest układ paliwowy. Głównym winowajcą może być filtr paliwa, szczególnie jeżeli problemy pojawiają się na wyższych obrotach i przy gwałtowniejszym przyśpieszaniu.
> Właściwości oleju napędowego. W porównaniu z benzyną, olej napędowy jest paliwem mniej jednorodnym, w którym wraz ze spadkiem temperatur potrafią się wytrącać fazy stałe (np. parafina). Ponadto sam olej napędowy jako taki nie ma własności czyszczących jak benzyna i po roku filtr w dieslu może być bardziej zapchany niż w benzynowym po 10 latach. W razie pojawienia się zanieczyszczeń w paliwie (zdarzają się w olejach napędowych) wydajność może stracić też pompa elektryczna w baku, co zwykle powoduje szarpanie na wyższych obrotach.
> Zużyte wtryskiwacze. Częstym winowajcą szarpania w jednostkach wysokoprężnych są wtryskiwacze. Nieszczelne, „lejące” końcówki, zużyte zaworki sterujące, czy po prostu nieszczelności powodują kłopoty z pracą. Diagnozowanie wtryskiwaczy to zadanie dla mechanika. Zaczyna się od podłączenia testera, kontroli korekt wtryskiwaczy, bada się też tzw. przelewy, związane z przeciekami wewnętrznymi wtryskiwaczy.

Jeżeli silnik szarpie, to wpływa to również na niewłaściwą pracę automatycznej skrzyni biegów.

Co oznacza kolor dymu z wydechu?
Dym szary:
Szary dym i bardzo intensywny zapach spalin może świadczyć o zbyt bogatej mieszance spalanej przez silnik. Czasem jest to efekt np. niesprawnego czujnika temperatury. Sterownik „myśli” wtedy, że silnik jest przez cały czas zimny i niepotrzebnie bardziej obficie dawkuje paliwo. Spaliny mogą mieć bardziej intensywny zapach przez pierwszych kilka minut po uruchomieniu nie rozgrzanego silnika – to zupełnie normalne zjawisko i nie świadczy o żadnej usterce.