Typowe usterki instalacji LPG

Instalacje LPG/CNG/Hybrydowe

Re: Typowe usterki instalacji LPG

Postautor: Bogdan61 » 01 marca 2019, 12:19

Regeneracja głowicy po LPG


Samochody zasilane gazem zwykle wymagają po pewnym przebiegu regeneracji głowicy. Operacja ta przywraca silnikowi moc oraz łatwość rozruchu i warta jest swej ceny.

Choć teoretycznie sam gaz jako paliwo nie powinien mieć niszczącego wpływu na silnik, to jednak statystycznie częściej obserwuje się erozję gniazd w silnikach zasilanych LPG niż jeżdżących wyłącznie na benzynie. Zjawisko to powszechnie zwane wypalaniem gniazd, związane jest zwykle z nieprecyzyjnym dawkowaniem gazu, skutkującym podniesieniem się temperatury spalania.

Wprawdzie układ chłodzenia radzi sobie z odbiorem większych porcji ciepła i utrzymuje temperaturę silnika na odpowiednim poziomie, to jednak gniazda oraz zawory (szczególnie wydechowe) są tymi elementami, przez które podwyższona temperatura musi jakoś przejść do reszty jednostki napędowej. Zagłębianiu się zaworów w gniazda towarzyszy jednocześnie rozszczelnienie. Stąd tylko krok do utraty kompresji przez silnik, co skutkuje spadkiem mocy oraz trudnościami z jego rozruchem. Jeżeli auto zasilane LPG ma problemy z uruchomieniem, to może być to oznaką uszkodzenia głowicy silnika.

Szczelność gniazd zaworowych można przywrócić poprzez ich frezowanie i jednoczesne szlifowanie zaworów (bądź wymianę na nowe). To typowa operacja wchodząca w skład szeroko rozumianej regeneracji głowicy. Do tego konieczny jest jednak demontaż głowicy. Za samo zdemontowanie i późniejsze zamontowanie głowicy trzeba zapłacić w warsztacie od 300 zł (proste auta) po nawet 1000 zł (droższe modele, z łańcuchowym rozrządem i utrudnionym dostępem).

Zdemontowaną głowicę warsztaty oddają zwykle do zakładów wyspecjalizowanych w obróbce silników. Jeżeli problem dotyczy wyłącznie gniazd i zaworów, to po ich naprawie konieczne jest jedynie splantowanie głowicy. Całość operacji obróbkowych kosztuje od 300 zł w przypadku głowic 8-zaworowych po ok. 500 zł przy 16-zaworowych (lub odpowiednio drożej, jeżeli silnik ma więcej niż 4 cylindry).

Przy przebiegach większych niż 150-200 tys. km, często konieczna jest wymiana całych zaworów na nowe (kosztują 30-40 zł za sztukę) oraz prowadnic zaworowych (ok. 20 zł za sztukę). W przypadku znacznego zużycia niektórych gniazd konieczna może się okazać nawet ich wymiana na nowe (ok. 50 zł za sztukę).

Jak widać – naprawa głowicy bywa kosztowna (od ok. 600 zł do nawet 2000 zł), jednak w wyeksploatowanych silnikach przynosi zasadniczą poprawę pracy i warto w nią zainwestować.


- źródło: Motor
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 6601
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Typowe usterki instalacji LPG

Postautor: mrarek » 02 marca 2019, 22:05

plantuje to się działkę.
głowicę się planuje ;)
mrarek
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 10068
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCIII PhI 1,5 dCi 110 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2011
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske


Wróć do LPG/CNG/Hybrydowe

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron
x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x