Rozpoznaj usterkę po odgłosie

Rozpoznaj usterkę po odgłosie

Postautor: Bogdan61 » 06 kwietnia 2019, 17:36

Rozpoznaj usterkę po odgłosie


Samemu, bez dodatkowych narzędzi, można zdiagnozować wiele niesprawności auta. Wystarczy się wsłuchać.
Do odgłosów wydawanych przez własny samochód każdy kierowca jest doskonale przyzwyczajony. Nowe, nietypowe dźwięki w takiej sytuacji można łatwo wychwycić. Nie powinno się ich lekceważyć – w wielu sytuacjach są to pierwsze oznaki zużycia lub awarii podzespołów.
Często postawienie diagnozy jest stosunkowo proste. Dźwięk jest na tyle charakterystyczny, ewentualnie pojawia się w takim momencie (np. przy uruchamianiu silnika, zmienianiu biegów, przy dodawaniu gazu, zmianie kierunku jazdy, itp.), że łatwo może naprowadzić na przyczynę – czyli źródło awarii. W dodatku są to objawy uniwersalne, typowe dla większości modeli, wynikające z ogólnej konstrukcji aut. Dzięki temu możemy np. ustalić zużycie łożysk kół, przegubów napędowych czy tzw. poduszek silnika. Defekty objawiają się tak samo praktycznie we wszystkich samochodach.
Taką diagnostykę oczywiście należy traktować wstępnie. Przed zakupem części trzeba skontaktować się z mechanikiem, aby potwierdzić awarię i ustalić, która konkretnie część (np. łożysko którego koła) kwalifikuje się do wymiany. I jeszcze jedna rzecz – zanim zaczniemy podejrzewać auto o defekt, warto sprawdzić, czy niepokojący hałas rzeczywiście spowodowany jest awarią. Wybita belka skrętna brzmi podobnie do nieumocowanego koła zapasowego podskakującego we wnęce, a dźwięk pękniętej sprężyny może być podobny do hałasu tworzonego przez nieumocowany lewarek. Dobrze sprawdzić, czy wszystko jest na swoim miejscu.

Odgłos: Pisk zaraz po uruchomieniu silnika
> Prawdopodobna usterka: zużyty pasek osprzętu
Ślizgający się pasek napędzający alternator piszczy przede wszystkim tuż po uruchomieniu silnika, po chwili opory w mechanizmie są mniejsze i poślizg (a co za tym idzie i hałas) maleje. Konieczne jest naciągnięcie lub wymiana paska.

Odgłos: Huczenie przy zmianie kierunku jazdy w jedną stronę
> Prawdopodobne usterka: zużyte łożysko koła
Hałas nasila się przy skręcie w lewą lub prawą stronę, wraz z dociążaniem lub odciążaniem uszkodzonego łożyska i wycisza się przy zmianie kierunku w drugą stronę lub jeździe po prostej. Wymagana wymiana łożyska.

Odgłos: Wycie podczas skręcania kół
> Prawdopodobna usterka: zużycie pompy wspomagania kierownicy
Wyraźne odgłosy pracy pompy wspomagania przy maksymalnym skręceniu kierownicy (i przytrzymaniu w tej pozycji) są normalne, ale gdy towarzyszą one każdemu skręcaniu, świadczy to o zużyciu wspomagania. Konieczna wymiana.

Odgłos: Gwizd po dodaniu gazu
> Prawdopodobna usterka: zużycie wirnika turbosprężarki
W silnikach doładowanych często dodaniu gazu towarzyszy głośny gwizd – zwykle jest to spowodowane zużyciem wirnika sprężarki, którego przyczyną są zwykle zanieczyszczenia wpadające do układu dolotowego. Konieczna regeneracja lub wymiana turbo.

Odgłos: Metaliczne stuki na wolnych obrotach
> Prawdopodobna usterka: zużycie koła dwumasowego
Nieregularnie powtarzające się stuki i uderzenia na wolnych obrotach (słyszane przede wszystkim na zewnątrz auta) świadczą bardzo często o zużyciu dwumasowego koła zamachowego. Trzeba się liczyć z rychłą wymianą elementu.

Odgłos: Buczenie narastające ze wzrostem prędkości
> Prawdopodobna usterka: wyząbkowane opony
Nierównomierne zużycie bieżnika, spowodowane np. niewłaściwym ustawieniem geometrii zawieszenia, powoduje charakterystyczny szum zależny od prędkości jazdy. Zalecana jest wymiana opon, warto też zastanowić się nad przyczyna niewłaściwej geometrii.

Odgłos: Głuche uderzenia przy uruchamianiu silnika
> Prawdopodobna usterka: uszkodzone mocowanie silnika lub skrzyni biegów
Zlokalizowanie konkretnego uszkodzonego elementu wymaga sprawdzenia przez mechanika, ale niepokojące odgłosy w chwili największych wstrząsów silnika świadczą o zużyciu którejś z poduszek silnika lub skrzyni biegów.

Odgłos: Stukanie przy ruszaniu na skręconych kołach
> Prawdopodobna usterka: zużyty przegub napędowy
Hałas zużytego przegubu w samochodzie z przednim napędem jest najlepiej słyszalny przy ruszaniu, choć występuje także w trakcie rozpędzania przy większych prędkościach na skręconych kołach.

Odgłos: Stuki przy przejeżdżaniu poprzecznych nierówności
> Prawdopodobna usterka: luzy łączników stabilizatora
Zużyte łączniki stabilizatora dają o sobie znać bardzo donoście, o wiele głośniej od innych elementów z luzami w zawieszeniu. Stuki słychać na każdej, nawet małej nierówności, dziurze, przy zjeżdżaniu z krawężnika.

Odgłos: Wycie zanikające po wciśnięciu sprzęgła
> Prawdopodobna usterka: zużyta skrzynia biegów
Oznaką dużego wyeksploatowania skrzyni biegów jest wycie pod obciążeniem – gdy wciśnie się pedał sprzęgła, odgłos ustaje. Powodem może być także niski poziom oleju w skrzyni biegów.

Podsumowanie
Ignorowanie niepokojących dźwięków nic nie da – z czasem może się co najwyżej nasilić. Warto jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem i opisać objawy – uniknie się pogłębiania defektu, które zwykle powoduje wzrost ceny naprawy.


- źródło: Motor
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 6699
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Wróć do Eksploatacja i utrzymanie pojazdu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x