Przepisy ruchu drogowego.

kodeks drogowy - interpretacje, kolizje, zasady postępowania, oc, us, umowy itp.

Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: hak64 » 25 października 2020, 18:10

Każdy czasem potrzebuje odświeżenia swojej wiedzy, bo przepisy stale się zmieniają, ale ostatnio trafiłem na coś takiego: https://motoryzacja.interia.pl/wiadomos ... Id,2727656
Zastanawia mnie, czy tylko ja dostrzegam tam błąd autora tekstu i oczywistą nadinterpretację przepisów.
Zapraszam do dyskusji.
hak64
Stały bywalec
Stały bywalec
 
Posty: 93
Rejestracja: 16 marca 2015, 16:06
Marka: Inna marka
Model: Mercedes 300 SE 87r, Plymouth Valiant 61r,
Silnik: Benzyna
Rok produkcji: 1987
Województwo: śląskie
Miejscowość: Żory

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: Bogdan61 » 25 października 2020, 23:36

Moim zdaniem pojazd włączający się do ruchu musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom znajdującym się w ruchu, również pojazdowi który cofa (znajduje się w ruchu). Dodatkowo stosuję zasadę ograniczonego zaufania, jeśli inny kierowca popełni błąd, to nie wymuszam pierwszeństwa "za wszelką cenę".
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 7704
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: hak64 » 27 października 2020, 10:35

Tak. To jest poprawna odpowiedź.
Zarówno policjant, jak i sąd rozpatrując jakiekolwiek zdarzenie musi opierać swoje zdanie na przepisach. Autor powyższego opracowania był uprzejmy owe przepisy uwzględnić, problem jednak w tym, że dołożył swoje trzy grosze, wskutek czego dość poważnie minął się z prawdą. Chodzi o początkowy wywód uzasadniający art 23 ust 1 pkt 3 ustawy prd: "Wynika stąd, że pojazd cofający znajduje się w "hierarchii pierwszeństwa" najniżej, a zatem musi ustąpić go wszystkim innym pojazdom, a także pieszym... cofający samochód - mimo, że znajduje się na drodze z pierwszeństwem - nie ma już pierwszeństwa w stosunku do pojazdów wyjeżdżających z drogi podporządkowanej".
Czyżby?
Dla jasności przypomnę, iż przepisy ruchu drogowego przewidują określona hierarchię ważności. I tak w kolejności:
1. Sygnały i polecenia dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli,
2. Sygnały świetlne,
3. Znaki drogowe,
4. Normy zawarte w przepisach kodeksu drogowego, np. reguła prawej reki.
Zatem autor tegoż opracowania, twierdząc, że wyjeżdżający z drogi podporządkowanej ma pierwszeństwo przed cofającym na drodze z pierwszeństwem był łaskaw postawić pkt 4, ponad pkt 3. W jego ocenie art 23 ust 1 ustawy prd, jest zatem ważniejszy niż art 5 ust 1
Miłego dnia życzę.
hak64
Stały bywalec
Stały bywalec
 
Posty: 93
Rejestracja: 16 marca 2015, 16:06
Marka: Inna marka
Model: Mercedes 300 SE 87r, Plymouth Valiant 61r,
Silnik: Benzyna
Rok produkcji: 1987
Województwo: śląskie
Miejscowość: Żory

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: mrarek » 28 października 2020, 11:50

No ciekawe są sytuacje, ALE czy kierowca żółtego pojazdu o którym piszecie jadący drogą podporządkowaną, zatrzymujący się na skrzyżowaniu (znak ustąp pierwszeństwa) może się spodziewać, że z prawej strony coś go walnie? No przecież to nienormalna sytuacja!
Z prawej strony nie powinno go nic walnąć, bo ten właśnie pas nie służy do cofania, czyli de facto jazdy "pod prąd".
Kierowca żółtego pojazdu powienien się spodziewać pojazdu z prawej strony, ale na właściwym pasie, czyli za podwójną ciągłą
W przypadku kolizji ja na miejscu żółtego pojazdu nie przyjąłbym mandatu i sprawę w sądzie argumentował powyższym.
mrarek
Prawie Klubowicz
Prawie Klubowicz
 
Posty: 10375
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCIII PhI 1,5 dCi 110 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2011
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: hak64 » 28 października 2020, 20:38

mrarek pisze:No ciekawe... ALE czy kierowca żółtego pojazdu... może się spodziewać, że z prawej strony coś go walnie? Z prawej strony nie powinno go nic walnąć, bo ten właśnie pas nie służy do cofania, czyli de facto jazdy "pod prąd". Kierowca żółtego pojazdu powienien się spodziewać pojazdu z prawej strony, ale na właściwym pasie, czyli za podwójną ciągłą. W przypadku kolizji ja na miejscu żółtego pojazdu nie przyjąłbym mandatu i sprawę w sądzie argumentował powyższym.

Kolego, przykro mi, ale Twoje założenia są błędne.
Po pierwsze, z wykładni znaku A-7 wynika, że kierujący wjeżdżając na drogę z pierwszeństwem ustępuje pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu poruszającym się tą drogą. Wszystkim, oznacza również tym poruszającym się w sposób nieprawidłowy (np. inny samochód jadący pod prąd ulicą jednokierunkową, pojazd cofający, czy rowerzysta jadący pod prąd poboczem drogi).
Po drugie, przepisy zabraniają cofania tylko w określonych miejscach (mosty, wiadukty, tunele, autostrada), nie ma tam jednak mowy o drodze (przeczytaj treść art 23 ustawy prd).
Po trzecie, odmowa przyjęcia mandatu w tej sytuacji, nie daje szans na wygraną, za to jest wysoce prawdopodobne, że prócz grzywny (ta może być wyższa niż mandat z taryfikatora) i punkcików, dochodzą jeszcze koszty sądowe i stracony czas...
hak64
Stały bywalec
Stały bywalec
 
Posty: 93
Rejestracja: 16 marca 2015, 16:06
Marka: Inna marka
Model: Mercedes 300 SE 87r, Plymouth Valiant 61r,
Silnik: Benzyna
Rok produkcji: 1987
Województwo: śląskie
Miejscowość: Żory

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: mrarek » 28 października 2020, 20:55

Może tak, może nie.
O ile zgodzę się z treścią znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa" oraz, że dotyczy najbliższej jezdni, o tyle reszta reszta jest do kompletnego podważenia przez dobrego prawnika znającego się na tematyce znaków drogowych.
Wjeżdżając na takie skrzyżowanie trzeba ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom. Nie trzeba się zatrzymywać, można tylko zwolnić. W PL obowiązuje ruch prawostronny, więc naturalnym odruchem jest spojrzenie NAJPIERW w lewo, ale oczywiście ogarnąć trzeba całe skrzyżowanie. Mając wolną lewą stronę i mająć wolny zjazd ze skrzyżowania teoretycznie mogę wjechać na skrzyżowanie.
Ale pozostaje jeszcze problem prawej strony. O ile prawa strona jest wolna (prawa czyli ta właściwa strona jezdni), to mogę wjechać na skrzyżowanie.
Jeśli teraz jakiś bęcwał ubzdurał sobie nagle cofanie, czego nikt nie mógł przewidzieć (a cała sytuacja dzieje się przecież w miarę szybko), to - biorąc pod uwagę Twoje "drugie" i "trzecie" - wystarczy przekonać sąd, który też raczej ma prawo jazdy i porusza się po drogach publicznych, że wszystkie niestandardowe, wręcz nienormalne - ale możłiwe - sytuacje nie powinny być nagradzane. W tym przypadku mandatem dla pojazdu żółtego. Bo przecież nie byłaby to sytuacja normalna, codzienna, na którą każdy jest zawsze przygotowany.
mrarek
Prawie Klubowicz
Prawie Klubowicz
 
Posty: 10375
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCIII PhI 1,5 dCi 110 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2011
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: hak64 » 28 października 2020, 21:23

Daj mi kolego znać jeśli znajdziesz sąd kierujący się normami zwyczajowymi, tradycją, normalnością, czy argumentami logicznymi. Nie zgodzę się też z możliwością podważenia owych przepisów (musiały by zaistnieć wyjątkowo szczególne okoliczności). Zauważ, że - z punktu widzenia sprawcy- biorąc prawnika, który ma mnie bronić (używając wcześniej wymienionych argumentów logicznych), należy liczyć się z tym, że strona przeciwna także z tego (innego) prawnika skorzysta. A ten użyje wyłącznie argumentów prawnych, które niestety nie wróżą sukcesu stronie przeciwnej.
hak64
Stały bywalec
Stały bywalec
 
Posty: 93
Rejestracja: 16 marca 2015, 16:06
Marka: Inna marka
Model: Mercedes 300 SE 87r, Plymouth Valiant 61r,
Silnik: Benzyna
Rok produkcji: 1987
Województwo: śląskie
Miejscowość: Żory

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: hak64 » 28 października 2020, 21:25

Cieszy mnie, że temat się rozwija, bo mam w zanadrzu kilka innych wątków traktujących o przepisach i ich radosnej interpretacji.
hak64
Stały bywalec
Stały bywalec
 
Posty: 93
Rejestracja: 16 marca 2015, 16:06
Marka: Inna marka
Model: Mercedes 300 SE 87r, Plymouth Valiant 61r,
Silnik: Benzyna
Rok produkcji: 1987
Województwo: śląskie
Miejscowość: Żory

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: mrarek » 28 października 2020, 21:29

Patrząc na większość wyroków sądowych (choćby poniższy z dziś) jest szansa na wynik, dający mnie satysfakcję :vv

https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/14 ... ebork.html
mrarek
Prawie Klubowicz
Prawie Klubowicz
 
Posty: 10375
Rejestracja: 07 lutego 2012, 10:28
Marka: Renault
Model: SCIII PhI 1,5 dCi 110 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2011
Województwo: śląskie
Miejscowość: Pjekary Ślůnske

Re: Przepisy ruchu drogowego.

Postautor: hak64 » 28 października 2020, 21:54

Płonne nadzieje. To nie ma nic wspólnego z ruchem drogowym, który - wbrew niektórym opiniom - da się regulować, natomiast zachowania ludzi już niekoniecznie.
Zauważ, że jestem starym (emerytowanym) policjantem, na domiar złego, po kierunkowych studiach z rekonstrukcji wypadków i do tego z uprawnieniami biegłego sądowego, z którego opinii korzystają zarówno sądy, jak i adwokaci (ci przecież także muszą posiłkować się opinią biegłych). W przedmiotowej materii przedstawiłem już swoje zdanie i z szacunku dla siebie, oraz swojego zawodu nie będę go zmieniał.
hak64
Stały bywalec
Stały bywalec
 
Posty: 93
Rejestracja: 16 marca 2015, 16:06
Marka: Inna marka
Model: Mercedes 300 SE 87r, Plymouth Valiant 61r,
Silnik: Benzyna
Rok produkcji: 1987
Województwo: śląskie
Miejscowość: Żory


Wróć do Sprawy ubezpieczeniowe i prawne

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron
x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x