Pakiet deregulacyjny

kodeks drogowy - interpretacje, kolizje, zasady postępowania, oc, us, umowy itp.

Re: Pakiet deregulacyjny

Postautor: Bogdan61 » 07 października 2021, 23:22

80 zł za wycofanie auta z ruchu. Rząd podał szczegóły ważnych zmian dla kierowców

Przynajmniej 80 zł zapłaci właściciel auta, który zechce czasowo wycofać je z ruchu. Stawka za decyzję urzędnika będzie mogła być wyższa, ale jest i zysk. W tym czasie OC będzie kosztowało o 95 proc. mniej. Jest też ułatwienie dla kupujących używane samochody.
Wycofanie auta z ruchu w szczegółach
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekty kilku rozporządzeń związanych z kolejnym etapem wprowadzania tak zwanego pakietu deregulacyjnego dla kierowców. Do tej pory wiadomo było, że od 31 stycznia 2022 r. możliwe będzie pozostawienie dotychczasowych tablic rejestracyjnych po zakupie pojazdu, który wcześniej był zarejestrowany w Polsce, a także czasowe wycofanie z ruchu pojazdów osobowych. Teraz poznaliśmy szczegóły.
Wiadomo już, że podstawowa cena wydania przez starostwo decyzji o czasowym wycofaniu z ruchu pojazdu osobowego będzie kosztowała 80 zł. Jeśli jednak okres wycofania z ruchu, o który będzie starał się właściciel pojazdu, będzie dłuższy niż 3 miesiące, to za każdy miesiąc dodatkowo trzeba będzie zapłacić 4 zł. W praktyce oznacza to, że w przypadku rocznego wycofania z ruchu decyzja będzie kosztowała 116 zł.
Skąd koncepcja opłaty zależnej od czasu wycofania pojazdu z ruchu? Zgodnie z art. 78a Ustawy o ruchu drogowym składający wniosek o czasowe wycofanie z ruchu będzie musiał pozostawić w depozycie urzędu tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny pojazdu. Pozostaną one tam aż do zakończenia okresu wycofania z ruchu bądź jego skrócenia przez właściciela pojazdu. Można więc powiedzieć, że wprowadzane — przez nowelizację rozporządzenia w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu — 4 zł miesięcznie jest opłatą za depozyt "blach" i dokumentu.
Zgodnie z prawem pojazd osobowy będzie mógł być wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy (dla pojazdów ciężarowych jest to od 2 do 24 miesięcy). We wniosku, którego wzór opublikowało właśnie Ministerstwo Infrastruktury, trzeba będzie podać datę końca wycofania pojazdu z ruchu. Okres ten będzie można skrócić, składając do urzędu odpowiedni wniosek.
W przypadku samochodów osobowych przywrócenie pojazdu do ruchu będzie wymagało przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego. Urzędnik odda właścicielowi tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny dopiero wówczas, gdy zobaczy wpis o pozytywnym przejściu badania w Centralnej Ewidencji Pojazdów lub zaświadczenie otrzymane na stacji kontroli pojazdów.
W czasie wycofania pojazdu z ruchu auto będzie musiało być ubezpieczone, ale jego właściciel sporo zaoszczędzi. Zgodnie z przepisami ubezpieczyciel na czas wycofania pojazdu z ruchu musi obniżyć stawkę OC przynajmniej o 95 proc. W praktyce nie zapłacimy więc więcej niż 5 proc. normalnej wysokości ceny polisy. O obniżkę trzeba będzie zwrócić się do ubezpieczyciela. Czy oznacza to, że czasowe wycofanie z ruchu to idealne rozwiązanie dla posiadaczy kamperów czy kabrioletów? Niestety nie.
Art. 78a Prawa o ruchu drogowym mówi, że pojazdy osobowe czasowo wycofać z ruchu będzie można w związku z koniecznością wykonania naprawy wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji po wypadku. Będzie to możliwe również w przypadku pojazdów w stanie, który wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu. W praktyce będzie to więc dotyczyć aut powypadkowych czy wiekowych egzemplarzy, które mają zostać poddane renowacji. Możliwe też będzie, że właściciele aut, które z powodu naruszenia konstrukcyjnych elementów pojazdu wykrytych podczas przeglądu nie otrzymają pieczątki, zdecydują się na czasowe wycofanie auta, by przeprowadzić jego remont.
Zmotoryzowanych do używania nowego środka poza nakreślonymi wyżej przypadkami ma zniechęcić to, że wraz z dokumentami w urzędzie trzeba będzie złożyć oświadczenie pod rygorem karnym. Co ważne, procedury czasowego wycofania z ruchu nie będzie można powtarzać według uznania. Kolejne czasowe wycofanie auta z ruchu będzie możliwe najwcześniej po upływie 3 lat od zakończenia się poprzedniego okresu wycofania pojazdu.
Stare tablice w kupionej "używce"
Od 31 stycznia 2022 r. nabywcy używanych pojazdów, które wcześniej były zarejestrowane w kraju, będą też mogli pozostawić na nim dotychczasowe numery rejestracyjne niezależnie od tego, skąd one pochodzą. Dziś jest to możliwe tylko w przypadku, gdy nabywca kupił auto zarejestrowane w mieście lub powiecie swojego zamieszkania. W ten sposób będzie można zaoszczędzić 80 zł. Jak będzie to wyglądało w praktyce?
Jak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wniosek o pozostawienie dotychczasowych numerów rejestracyjnych będzie można złożyć na wniosku o rejestrację pojazdu lub jego odwrocie. W momencie przerejestrowywania trzeba będzie okazać w urzędzie tablice rejestracyjne, aby można było dokonać ich legalizacji. Będzie to dotyczyło także trzeciej tablicy na bagażnik rowerowy, jeśli taka została wydana.
Urzędnik sprawdzi dane pojazdu i składającej wniosek o przerejestrowanie go osoby, a następnie zalegalizuje przyniesione przez nabywcę auta dotychczasowe tablice rejestracyjne. Ponadto urzędnik zamówi spersonalizowany dowód rejestracyjny, dokona adnotacji w karcie pojazdu (o ile była wydana), odbierze dotychczasowy dowód rejestracyjny, a także wystawi dwa egzemplarze decyzji o rejestracji pojazdu. Urzędnik na miejscu wprowadzi też dane do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Warto pamiętać, że z nowego prawa nie będzie mógł skorzystać każdy. Pozostawienie dotychczasowych tablic będzie możliwe tylko wtedy, gdy będą one zgodne z aktualnie obowiązującym wzorem, a ich stan i czytelność nie będą budziły zastrzeżeń. Nabywca auta na czarnych "blachach" będzie więc musiał wymienić tablice rejestracyjne.
Termin wejścia w życie rozporządzeń określono na 31 stycznia 2022 r. To nie przypadek. Tego samego dnia mają wejść w życie zmiany Prawa o ruchu drogowym, które mówią o nowych możliwościach dla kierowców. W przypadku tablic rejestracyjnych zaoszczędzi zapewne wielu zmotoryzowanych. Tych, którzy będą mogli wycofać pojazd z ruchu, będzie znacznie mniej. Ze szkodą dla właścicieli sezonowo używanych pojazdów.

>>> https://autokult.pl/42624,80-zl-za-wyco ... h8h3bIe6Cg
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 8735
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Pakiet deregulacyjny

Postautor: Bogdan61 » 01 stycznia 2022, 15:48

Oto nowe przepisy na 2022 r. Kierowców czeka rok pełen zmian

Podobnie jak poprzednie lata, tak i 2022 r. obfituje w ważne dla kierowców zmiany. Zapowiadane od dawna podwyżki mandatów czy kolejna paczka przepisów pakietu deregulacyjnego, to tylko niektóre z nowości, które czekają nas w tym roku.
Kolejny etap pakietu deregulacyjnego i nowe dowody rejestracyjne
Chociaż wiele ważnych zapisów pakietu deregulacyjnego już weszło w życie, w 2022 r. czeka nas kolejna porcja zmian. 31 stycznia zniknie konieczności wymiany tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu, jeśli był on już zarejestrowany na terytorium Polski. Do tej pory dotyczyło to tylko sytuacji, kiedy pojazd zarejestrowany był w tym samym regionie. Od 31 stycznia będzie można pozostawić dotychczasowe "blachy" nawet jeśli kupimy zarejestrowane już w Polsce auto po drugiej stronie kraju.
Dotychczasowe numery będą mogły zostać zachowane, o ile tablice są czytelne, a ich wzór jest zgodny z obecnie obowiązującym. Oznacza to, że kupujący pojazd z tzw. czarnymi tablicami lub białymi tablicami, ale z polską flagą zamiast symbolu Unii Europejskiej, będą zobowiązani do ich wymiany. Jeśli jednak wymiana nie będzie konieczna, właściciel zaoszczędzi 80 zł.
Od ostatniego dnia stycznia 2022 r. będzie także możliwość czasowego wycofania pojazdu osobowego z ruchu, ale tylko w przypadku, jeśli wymaga on generalnego remontu związanego z uszkodzeniem elementów nośnych konstrukcji.
Czasowe wycofanie będzie możliwe na okres od 3 do 12 miesięcy i będzie je można powtórzyć nie wcześniej niż po upływie 3 lat od chwili poprzedniego wycofania. Na ten czas ubezpieczyciel będzie zobowiązany obniżyć kwotę polisy OC przynajmniej o 95 proc.
Od maja osoby rejestrujące swój pojazd będą mogły spotkać się z nowym wzorem dowodu rejestracyjnego, który ma utrudnić jego potencjalne podrobienie. Dowody wyprodukowane przed 1 maja 2022 r. będą mogły jednak być wydawane do 11 lipca 2022 r.
Z kolei 4 września 2022 r. wstrzymane zostanie wydawanie kart pojazdu oraz nalepek kontrolnych na szybę przez urzędy.
Możliwe zmiany w przeglądach
Choć nie ma jeszcze konkretnego terminu, istnieje duża szansa wejścia w życie zmian związanych z przeprowadzaniem badania technicznego pojazdów. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie sankcji za nieterminowe przeprowadzenie badania. Oznacza to, że kierowca, który nie stawi się do 30 dni po upływie poprzedniego badania w stacji diagnostycznej, będzie musiał liczyć się z zapłatą podwójnej stawki.
Oprócz tego wizyta każdego pojazdu w stacji diagnostycznej miałyby być dokumentowana zdjęciowo i odpowiednio archiwizowana. Taki proces ma zapobiec fałszywym badaniom, na których pojazdy uzyskują pozytywny wynik, nie pojawiając się nawet na stacji. Ponadto Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów w dalszym ciągu walczy o podniesienie kwoty badania technicznego, która nie zmieniła się od 2004 r.
A co zmieniło się od 1 stycznia 2022 r.?
Wyższe mandaty i więcej punktów karnych
Jedną z najgłośniejszych zmian, która wchodzi w życie 1 stycznia 2022 r., są wyższe stawki mandatów. Najszerzej komentowane są podwyżki dotyczące przekraczania prędkości. Kierowcy jadący 31 km/h za szybko, zapłacą co najmniej 800 zł, zaś przy przekroczeniu o 51 km/h, kara będzie wynosić co najmniej 1,5 tys. zł. Dodano także kolejne progi karania przy przekroczeniu prędkości. Jeszcze większy mandat czeka tych, którzy pojadą o 61 km/h (od 2 tys. zł) i 71 km/h (od 2,5 tys. zł) za szybko.
Więcej zapłacą też ci, którzy nie ustąpią pieszemu pierwszeństwa wbrew obowiązkowi (od 1,5 tys. zł) czy wyprzedzą inny pojazd na przejściu dla pieszych (od 1,5 tys. zł). Wyżej karane będzie również kierowanie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu (od 2,5 tys. zł).
To jednak nie koniec. Górna granica grzywny nałożonej przez policjanta w postępowaniu mandatowym będzie wynosić 5 tys. zł, a jeśli złamane zostaną co najmniej dwa przepisy, mandat może sięgnąć nawet 6 tys. zł. Jeszcze więcej zapłaci kierowca, jeśli sprawa zostanie skierowana do sądu. Zamiast dotychczasowych 5 tys. zł, sąd będzie mógł nałożyć na kierowcę grzywnę do 30 tys. zł, jeśli popełni jedno z poniższych wykroczeń:
> stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym,
> prowadzenie po użyciu alkoholu lub środków odurzających,
> niestosowanie się do sygnałów do zatrzymania się do kontroli,
> niestosowanie się do sygnałów drogowych,
> łamanie ograniczeń prędkości,
> prowadzenie pojazdu bez stosownych uprawnień,
> nieudzielenie pomocy ofierze wypadku,
> niewskazanie osoby, która prowadząc pojazd, popełniła wykroczenie i została uchwycona przez fotoradar.
Większy mandat zapłacą także osoby korzystające w nieuprawniony sposób z miejsc przeznaczonych do ładowania aut elektrycznych. Kara czeka nie tylko kierujących pojazdem spalinowym, ale także tych, którzy parkując na takim miejscu autem elektrycznym, nie będą go ładować. Nowością jest także możliwość zatrzymania przez urząd skarbowy nadpłaty podatku na poczet niezapłaconego mandatu.
Nowelizacja zakłada także zmiany w punktach karnych. Łatwiej będzie także stracić prawo jazdy. Główną zmianą jest podwyższenie limitu punktów karnych, jakie kierowca może dostać za wybrane wykroczenia – z 10 do 15 pkt.
Na baczności od początku roku muszą się też mieć kierowcy ciężarówek — jeśli podczas kontroli okaże się, że korzysta on z cudzej karty tachografu, nie rejestruje zgodnie z przepisami jazdy na swojej karcie lub używa urządzeń mających na celu sfałszowanie wskazań tachografu, policja lub GITD zatrzyma prawo jazdy na 3 miesiące.
Nie wszystkie zapisy nowelizacji wchodzą w życie od stycznia 2022 r.
Dużą zmianą będzie powiązanie wykroczeń i liczby punktów karnych z wyliczeniem składki OC. Centralna Ewidencja Kierowców będzie gromadziła nie tylko dane o punktach karnych, ale także o wysokości mandatów oraz ich uiszczeniu. Informacje będą wysyłane do ubezpieczycieli, którzy na ich podstawie będą wyliczać stawkę ubezpieczenia na kolejny rok. Wysokość OC będzie więc zależała od liczby popełnianych wykroczeń.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uzyska prawo do przetwarzania wspomnianych danych od 17 czerwca 2022 r., co spowodowane jest koniecznością dostosowania systemu. Ewentualne opóźnienie w rozbudowie systemu nie wpłynie jednak na moment wejścia w życie zmian. Jeśli do tego czasu CEPiK nie będzie w stanie obsługiwać takich funkcji, dane zostaną przekazane za pomocą odpowiedniego systemu teleinformatycznego.
Chwilę później, bo od 17 września, łatwiej będzie stracić prawo jazdy osobom, które posiadają je nie dłużej niż dwa lata. Do obecnych przepisów, regulujących zatrzymanie dokumentu takiej osobie dołączy nowe wykroczenie w postaci spowodowania zdarzenia drogowego, w wyniku którego inna osoba dozna naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia.
W tym samym czasie w życie wejdą kolejne zmiany dotyczące zasad rozliczania punktów karnych. Będą się one zerowały dopiero po dwóch latach od chwili opłacenia mandatu, a nie jak do tej pory, od momentu jego otrzymania. Znikną także kursy umożliwiające redukcję liczby punktów karnych.
Od 17 września 2022 r. wejdą w życie także zasady karania w warunkach recydywy. Oznacza to, że jeśli w ciągu dwóch lat osoba zostanie złapana drugi raz na tym samym przewinieniu, zapłaci co najmniej podwójną stawkę dolnej granicy grzywny za dane wykroczenie. Dotyczy to następujących zachowań:
> spowodowanie zdarzenia, w wyniku którego inna osoba dozna naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia,
> spowodowanie zdarzenia po użyciu alkoholu lub substancji odurzającej, w wyniku którego inna osoba
> dozna naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia
> prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu,
> niestosowanie się do nakazu zatrzymania wydanego przez osobę uprawnioną do kontroli ruchu drogowego,
> przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h,
> niestosowanie się do zakazu wyprzedzania,
> prowadzenie pojazdu bez uprawnień,
> łamanie przepisów na przejazdach kolejowych.

>>> https://autokult.pl/43436,oto-nowe-prze ... elen-zmian
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 8735
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Pakiet deregulacyjny

Postautor: Bogdan61 » 27 stycznia 2022, 11:52

Zmiany w przepisach ruchu drogowego 2022. Taryfikator to dopiero początek

Rok 2022 stoi pod znakiem nowych przepisów, które bezpośrednio dotyczą motocyklistów i kierowców. Od 1 stycznia obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Na tym jednak nie koniec, o czym przekonamy się w kolejnych miesiącach. Jakich zmian się spodziewać?
Koniec z wymianą tablic rejestracyjnych - od 31 stycznia
Zgodnie z zapisami tzw. pakietu deregulacyjnego 31 stycznia 2022 roku zniknie konieczność wymiany tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu. Dotychczas z obowiązku zwolnieni byli tylko ci, którzy kupili samochód w swoim regionie. Teraz nie będzie przeciwwskazań, by zarejestrować auto np. z krakowskimi tablicami w Warszawie.
Możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu - od 31 stycznia
Zmiana, na którą czekało wiele osób, w końcu wejdzie w życie, ale nie w takiej formie, jak można by oczekiwać. Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu będzie możliwe, lecz tylko w przypadku generalnego remontu pojazdu związanego z uszkodzeniem elementów nośnych konstrukcji. Dopuszczalny okres wycofania to 3-12 miesięcy. W trakcie jego obowiązywania ubezpieczyciel będzie musiał obniżyć kwotę polisy OC o 95 proc.
Nowy wzór dowodów rejestracyjnych - od maja
Wszystkie dowody rejestracyjne wyprodukowane po 1 maja 2022 roku mają mieć nowy, trudniejszy do podrobienia wzór. Warto jednak wspomnieć, że dokumenty trafią do obiegu dopiero w lipcu, po wyczerpaniu puli starych dowodów.
Udostępnianie danych wykroczeń UFG - od 17 czerwca
17 czerwca 2022 roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma zyskać wgląd w wykroczenia kierowców, co w przyszłości ma pozwolić na uzależnianie wysokości stawek OC od historii mandatów danego klienta. Ci, którzy mają sporo na sumieniu, zapłacą oczywiście więcej.
Koniec z nalepkami i kartą pojazdu - od 4 września
We wrześniu pożegnamy dwie uciążliwe kwestie, jakimi są karty pojazdu - stanowiące tak naprawdę powielenie dowodów rejestracyjnych - i nalepki kontrolne z numerem rejestracyjnym przyklejane na przednią szybę. Pomysł ucieszy z pewnością każdego, kto kiedykolwiek musiał usuwać taką nalepkę.
Koniec z zerowaniem punktów i kary za wykroczenia w recydywie - od 17 września
We wrześniu 2022 zniknie możliwość zerowania punktów karnych w zamian za uczestnictwo w kursach dotyczących bezpieczeństwa, a same punkty będą automatycznie kasowane po dwóch latach od opłacenia mandatu. Ci, którzy w tym okresie ponownie popełnią to samo wykroczenie po raz drugi, zostaną ukarani co najmniej podwójną stawką. Zgodnie z planem nie będzie to jednak dotyczyć wszystkich przewinień, lecz tylko tych najbardziej niebezpiecznych, jak np. przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h.

>>> https://moto.wp.pl/zmiany-w-przepisach- ... 445580960g
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 8735
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Pakiet deregulacyjny

Postautor: Bogdan61 » 29 marca 2022, 01:30

Koniec mandatu dla kierowców. Zmiana przepisów wchodzi 4 września

Obecnie za jazdę samochodem niedopuszczonym do ruchu można dostać mandat nie niższy niż 1500 zł. Jednym z warunków dopuszczenia jest posiadanie nalepki kontrolnej na szybie pojazdu. Od 4 września przepisy się zmieniają.
Warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu jest jego zarejestrowanie, a zatem każde auto musi mieć dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych także nalepkę kontrolną z numerem rejestracyjnym. Za brak choćby jednego z tych elementów można otrzymać mandat w wysokości co najmniej 1500 zł zgodnie z art. 94 § 2 kodeksu wykroczeń.
Niestety pewna grupa kierowców nie nakleja nalepki z różnych powodów. Jedni zapominają, inni obawiają się jej utraty, jeśli pęknie im szyba (konieczne jest wtedy wyrobienie nowej nalepki, jeśli starej nie da się uratować). Jeszcze inni odsuwają naklejenie jej w czasie po przerejestrowaniu pojazdu, do momentu zerwania starej.
Co się zmienia 4 września?
4 września 2022 r. wchodzi kolejna nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, z której całkowicie znika nalepka kontrolna. Urzędy dokonujące rejestracji nie będą jej wydawały, a kierowcy nie będą musieli jej mieć na szybie. Tym samym groźna wysokiej kary z tego powodu także znika.
Do 4 września lepiej ją jednak mieć. Warto bowiem zwrócić uwagę, że kodeks wykroczeń przewiduje tylko dolną granicę grzywny i jest to 1500 zł. Nie ma możliwości wypisania niższego mandatu, nawet pomimo szczerych chęci funkcjonariusza.

>>> https://www.o2.pl/motoryzacja/koniec-ma ... 091969472a
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 8735
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Pakiet deregulacyjny

Postautor: Bogdan61 » 22 czerwca 2022, 10:41

Jest projekt nowych przepisów. Koniec z naklejkami i dodatkowy wpis w dowodzie

Niedługo wejdzie w życie kolejna część tzw. pakietu deregulacyjnego. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury przygotowało rozporządzenie określające wytyczne w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów. Poza udogodnieniami dla kierowców, dla niektórych grup pojazdów pojawią się nowe adnotacje.
Pakiet deregulacyjny wprowadził szereg przydatnych zmian dla kierowców. Po m.in. braku konieczności wożenia przy sobie prawa jazdy czy wymieniania dowodu rejestracyjnego po wypełnieniu go pieczątkami przeglądowymi, teraz przyszedł czas na kolejne udogodnienia.
Od 4 września urzędy przestaną wydawać nalepki kontrolne na szybę oraz karty pojazdu. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Wspomniane rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 27 września 2003 r.
Nie oznacza to oczywiście, że dotychczasowe naklejki trzeba będzie zdrapywać. Jedynym wyjątkiem będzie sytuacja, w której przerejestrujemy pojazd i złożymy wniosek o wydanie nowych tablic. Nie będzie też obowiązku oddania dotychczas wydanych kart pojazdu. Właściciele będą mogli ją zachować lub zwrócić staroście, który dołączy ją do akt pojazdu.
Kierowcy na tej zmianie będą mogli zaoszczędzić nawet 94,5 zł — tyle wynosi obecnie wydanie nalepki kontrolnej oraz karty pojazdu wraz z opłatą ewidencyjną.
Nowe wpisy w dowodzie rejestracyjnym
W rozporządzeniu zawarto także zapisy o dodatkowych adnotacjach w dowodzie rejestracyjnym w poszczególnych przypadkach. Pierwsza będzie dotyczyła przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t (i zwiększeniu jej do 4,25 t). Adnotacja odnosi się do pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi lub bezemisyjnymi, zgodnie z nowym brzmieniem art. 6 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Poza samym wpisem pojawić ma się także adnotacja w formie "96/53/EC Article 10B Compliant – …… KG", gdzie w miejscu kropek podawana byłaby w kilogramach wartość dodatkowej masy dla napędu alternatywnego zgodnie z art. 10B Dyrektywy 96/53/EC.
Druga adnotacja dotyczy pojazdów lub zespołu pojazdów kategorii N2 i N3 (czyli ciężarówek do przewożenia ładunków o DMC między 3,5 a 12 t, oraz powyżej 12 t). Tutaj, w przypadku przekroczenia długości kabiny w dowodzie pojawi się wpis "96/53/EC Article 9A Compliant".
O ile rozporządzenie dotyczące zniesienia obowiązku nalepek kontrolnych oraz karty pojazdu wchodzi w życie 4 września 2022 r., tak przepisy o dodatkowych adnotacjach zyskają moc prawną dopiero 1 stycznia 2023 r., z racji konieczności równoczesnego wejścia w życie przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

>>> https://autokult.pl/45179,jest-projekt- ... KMLhEUU8CQ
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 8735
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice

Re: Pakiet deregulacyjny

Postautor: Bogdan61 » 04 lipca 2022, 11:13

Bez obowiązkowej nalepki od 4 września. Kierowcy zaoszczędzą

Od 4 września 2022 r. urzędy nie będą wydawać podczas rejestracji pojazdów nalepek na szybę. Staną się one również nieobowiązkowe. Zniknie także karta pojazdu. Co zrobić z już wydanym dokumentem i posiadaną na szybie naklejką?
— Osoba, która nie będzie chciała zachować na przedniej szybie pojazdu nalepki kontrolnej, z dniem 4 września 2022 r. będzie mogła ją usunąć. Od tego dnia nie będzie również obowiązku przekazywania karty pojazdu w przypadku przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanego pojazdu – powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.
W niedzielę 4 września 2022 r. w życie wchodzi kolejna część tak zwanego pakietu deregulacyjnego dla kierowców. Do tej pory w ramach tego wprowadzanego stopniowo programu zniknął obowiązek wymiany tablic rejestracyjnych po zakupie używanego pojazdu zarejestrowanego wcześniej w Polsce czy obowiązek posiadania przy sobie krajowego prawa jazdy oraz dowodu rejestracyjnego – jeśli pojazd jest zarejestrowany w kraju. Tym razem znikną dwa obowiązki.
Pierwszy to nakaz posiadania na szybie nalepki kontrolnej z powtórzonym numerem rejestracyjnym. Od 4 września urzędy nie będą już wydawać ich przy rejestracji. Nie będą również musiały być one naklejone na szybach pojazdów, które zostały zarejestrowane już wcześniej. Kierowcy, którzy się na to zdecydują, będą więc mogli zdjąć ją z przedniej szyby.
Drugą zmianą, wchodzącą w życie 4 września, jest zaprzestanie wydawania przez urzędy karty pojazdu. Rządzący uznali, że w czasach łatwego dostępu do wszelkich informacji drogą elektroniczną – poprzez aplikację mObywatel czy usługę Historia Pojazdu – nie jest ona już potrzebna. A co z już wydanymi dokumentami?
Karty pojazdu i ich wtórniki wydane na obecnych zasadach 4 września 2022 r. stracą ważność. W razie sprzedaży samochodu zniknie również obowiązek przekazywania karty pojazdu kolejnemu właścicielowi. Posiadacz karty pojazdu może zachować ją jako pamiątkę, zniszczyć lub oddać dokument w starostwie.
Rezygnacja z karty pojazdu i nalepki kontrolnej przyniesie oszczędności zmotoryzowanym rejestrującym pojazdy. Jak informuje PAP, od 4 września osoba rejestrująca pojazd sprowadzony z zagranicy zaoszczędzi 94,5 zł – w tym 75 zł za kartę pojazdu, 18,5 zł za nalepkę kontrolną oraz 1 zł za opłatę ewidencyjną. W przypadku rejestracji samochodu już wcześniej zarejestrowanego w kraju oszczędność wyniesie 19 zł.
Od 4 września koszt zarejestrowania samochodu osobowego będzie wynosił 161,50 zł (dziś jest to 256 zł), a koszt zarejestrowania samochodu osobowego wcześniej zarejestrowanego w kraju bez zachowania dotychczasowych tablic — 180,5 zł. Koszt zarejestrowania samochodu osobowego przy zachowaniu tablic rejestracyjnych poprzedniego właściciela pojazdu wynosi 81 zł, a w przypadku, gdy nie wydaje się pozwolenia czasowego — 67 zł.

>>> https://autokult.pl/45296,bez-obowiazko ... aoszczedza
Bogdan61
Klubowicz
Klubowicz
 
Posty: 8735
Rejestracja: 09 lutego 2012, 13:11
Marka: Renault
Model: Thalia 1,5 dCi 65 KM
Silnik: Diesel
Rok produkcji: 2005
Województwo: śląskie
Miejscowość: Katowice


Wróć do Sprawy ubezpieczeniowe i prawne

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron
x
Kto jest online

W skrzynce odbiorczej masz nową wiadomość.

Moje konto

x